PROJEKT EDUKACYJNY – INNOWACJA PEDAGOGICZNA
Tytuł innowacji : Tu jestem bezpieczny.
Celem jest przygotowanie uczniów do pełniejszej integracji w obrębie społeczności szkolnej. Innowacja ma zapewnić wyeliminowanie zachowań agresywnych i wyrobienie nawyku przestrzegania kultury słowa.
Projekt realizowany jest w zespole edukacji wczesnoszkolnej.
Innowacja została przyjęta pod numerem 261.
http://ko.poznan.pl/?page=eksperymenty_i_innowacje_pedagogiczne
I Cele główne
- Eliminowanie zachowań agresywnych i przemocy u dzieci klas I-III
- Wzrost poczucia bezpieczeństwa ucznia w szkole
- Rozwijanie wzajemnego szacunku oraz przyjaźni z rówieśnikami
- Rozbudzanie życzliwości i wrażliwości na potrzeby innych
- Troska o bezpieczeństwo własne i innych
- Tworzenie przyjaznego i bezpiecznego środowiska szkolnego
II Cele szczegółowe
- Wzmacnianie więzi koleżeńskich w klasie
- Integracja uczniów w szkole
- Kształtowanie umiejętności podejmowania rozsądnych decyzji w sytuacjach trudnych (konflikt, przemoc)
- Wykształcenie umiejętności radzenia sobie z sytuacją przemocy, agresji
- Przeciwdziałanie zjawiskom przemocy i agresji w środowisku szkolnym
- Zrozumienie potrzeby udzielania wzajemnej pomocy i zwiększanie zaufania
do samego siebie
- Zminimalizowanie złych wzorców zachowań (złość, dokuczanie, bójki, wyśmiewanie, przezywanie)
- Kształtowanie odpowiedniej postawy oraz wdrażanie uczniów
do kulturalnego zachowania się w relacjach z innymi osobami
- Doskonalenie umiejętności współżycia w zespole
i przestrzegania obowiązujących w nim zasad
- Rozwijanie współodpowiedzialności uczniów za porządek
w klasie, na korytarzu, stołówce, boisku itp.
Treści wychowawcze
- Przeciwdziałanie przemocy i agresji. Stworzenie bezpiecznego środowiska:
- zapoznanie z regulaminami obowiązującymi w szkole,
- opracowanie klasowych kodeksów / kontraktów/ – pokazanie sposobów rozwiązywania problemów bez przemocy oraz reagowania w sytuacji presji i zagrożeń,
- przygotowanie ucznia do współpracy i działania w grupie
- Podnoszenie kultury osobistej na co dzień:
- szacunek do siebie i innych,
- wdrażanie zasad kulturalnego zachowania się w szkole i poza nią,
- poszanowanie mienia wspólnego, symboli narodowych i religijnych,
- wyrabianie i kształtowanie obiektywnego spojrzenia na zachowanie swoje i innych.
- Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach:
- wskazanie osób mogących udzielić wsparcia,
- kształtowanie umiejętności postępowania w sytuacji nacisku,
- kształtowanie umiejętności podejmowania trafnych wyborów i decyzji.
- Prowadzenie zdrowego trybu życia:
- troska o zdrowie swoje i kolegów,
- unikanie niebezpieczeństw, hałasu,
- bezpieczne organizowanie sobie czasu wolnego
- dbanie o porządek w swoim otoczeniu,
- utrwalenie zasad udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku, skaleczenia.
Metody i formy pracy
Aby ułatwić uczniom radzenie sobie z problemami przemocy i agresji, będziemy stosować różnorodne metody i formy pracy:
- krąg uczuć – klasowe powitanie i pożegnanie,
- drama – odgrywanie scenek na wybrane tematy, by dać możliwość przeżycia sytuacji mogącej się wydarzyć w życiu,
- dyskusja, rozmowa – wymiana poglądów nad problemem,
- „burza mózgów” – stworzenie listy pomysłów na rozwiązanie danego problemu,
- gry i zabawy integracyjne – wzmacnianie więzi w grupie,
- uzupełnianie zdań (rundki),
- debata „za i przeciw”,
- ankiety,
- konkursy,
- turnieje sportowe.
Oczekiwane efekty
- Zmniejszenie liczby przypadków zachowań agresywnych
- Ograniczenie ulegania negatywnym wpływom rówieśników
- Uzyskanie poprawnych relacji interpersonalnych:
- uczeń – uczeń,
- uczeń – nauczyciel,
- nauczyciel – rodzic,
- dziecko – rodzic.
- Poprawa zachowania uczniów na terenie szkoły (stołówka, korytarz, boisko, biblioteka itp.) i poza nią,
- Udzielanie pomocy kolegom i koleżankom w różnych sytuacjach , dostrzeganie problemu, szanowanie potrzeb i rozumienie uczuć innych.
Ewaluacja
Ewaluacja będzie polegała na analizowaniu całego procesu, który dokonuje się w szkole przy użyciu ankiet skierowanych do rodziców, uczniów oraz obserwacji zachowań uczniów w trakcie realizacji innowacji.
Działania w obrębie zaplanowanych miesięcznych haseł
,,Mówię dzień dobry , do widzenia” KOLOR ŻÓŁTY |
,,Mówię proszę, dziękuję” KOLOR CZERWONY |
,,Uśmiecham się” KOLOR NIEBIESKI |
,,Przepraszam i wybaczam” KOLOR ZIELONY |
,,Szanuję Cię” KOLOR BIAŁY |
,,Bawię się” KOLOR POMARAŃCZOWY |
,,Mówię TAK, mówię NIE” KOLOR BIAŁO-CZARNY |
,,Potrafię słuchać” KOLOR RÓŻOWY |
,,Pomagam innym” KOLOR POPIELATY |
,,Jestem bezpieczny” KOLOR FIOLETOWY |